Podczas dokręcenia śrub, często mówi się o momencie ich dokręcania. Jednak, czy zastanawiałeś się, co to tak naprawdę jest? To nic innego, jak wektorowa wartość, która mówi o tym, z jaką siłą należy dokręcać daną śrubę za pomocą ramienia klucza o ściśle określonej długości w celu, jak najlepszego połączenia ze sobą dwóch dokręcanych do siebie elementów. Jest to ogrom danych, których na szczęście nie trzeba pamiętać, ponieważ są one opisane w specjalnych, przeznaczonych do tego, tabelach. Informacji na temat momentów dokręcania śrub w aluminium w samochodzie dostarczają producenci. Uwzględniają w nich średnicę, skok, rodzaj gwintu oraz klasę wytrzymałości. W tym artykule dowiesz się, czy znajomość momentów dokręcania śrub w aluminium w samochodzie jest ważna oraz, czy warto znać wzór na moment dokręcania śrub.
Momenty dokręcania śrub w aluminium w samochodzie
Każda śruba wyróżnia się swoim indywidualnym momentem dokręcania. Jeśli zastosujesz się do zaleceń producenta, zapewnisz elementom świetne i trwałe połączenie. Nie jest to wymysł producenta, a przydatna informacja, którą za każdym razem podczas używania śrub, powinno się wykorzystywać. Daje to możliwość zapanowania nad drganiami i obciążeniami, czyniąc utworzoną konstrukcję solidną i odporną na wszelkie zewnętrzne czynniki. Moment dokręcania śrub w aluminium w samochodzie ma także duży wpływ na kwestię bezpieczeństwa. Jeśli nie dokręcisz odpowiednio śruby, może dojść do poluzowania, co może być bardzo nieprzyjemne w skutkach.
Przerażający jest fakt, że duża część wulkanizatorów i kierowców nie ma pojęcia o momencie dokręcania śrub w aluminium, w samochodzie. Niebezpieczeństwem są zarówno słabo dokręcone śruby, jak i te za mocno dokręcone. Pierwsza sytuacja może doprowadzić do uszkodzenia otworów w feldze lub odpadnięcia koła podczas prowadzenia samochodu. Ten ostatni przypadek jest bardzo niebezpieczny, dlatego też jeśli zależy Ci na bezpieczeństwie, warto jest wybierać sprawdzonych i cieszących się dobrymi opiniami wulkanizatorów. Zbyt mocne dokręcenie śrub degraduje stożkowe otwory w feldze. Może także uszkodzić gwinty.
Jakie są sposoby pomiaru momentu dokręcenia śruby? Moment obrotowy mierzy się statycznie – pomiar ten wykonywany jest po dokręceniu śruby oraz dynamicznie – pomiaru dokonuje się po każdym cyklu dokręcania. Należy mieć na uwadze, że pomiary te nie są doskonałe. Wynika to z różnic sił tarcia lub podzespołów. Narzędziem do wykonywania pomiaru momentu dokręcania śrub w aluminium w samochodzie jest klucz dynamometryczny. Bez użycia specjalistycznych sprzętów lub znajomości tabel, nie jesteś w stanie idealnie określić momentów dokręcania. Precyzja jest szczególnie ważna w przypadku dokręcania śrub w aluminium i stali. Klucz dynamometryczny działa na podstawie prawa Hook’ a. Moment dokręcenia zależy od rozmiaru klucza, średnicy śruby i materiału wykonania. Klucz dynamometryczny posiada sprężynę, która napina się do momentu, dopóki nie zostanie osiągnięty odpowiedni poziom siły. Jeśli się go osiągnie, sprężynka spada i zapadka blokuje dokręcanie. Pamiętaj, że klucz pneumatyczny nie służy do odkręcania śrub. Jego użycie do tego celu w przypadku zapieczonej śruby może okazać się bardzo niebezpieczne, ponieważ można uszkodzić śrubę, samochód i inne elementy.
Moment dokręcenia śruby – wzór
Czy w celu poznania momentu dokręcania śruby konieczny jest wzór? Nie, wzór nie jest potrzebny. Producent powinien dołączyć tabelę, w której znajdują się informacje o momentach dokręcania danej śruby. Tabele te powstały w oparciu o wzory.