Prąd jest w dzisiejszych czasach integralnym elementem życia każdego człowieka. Bez niego niezwykle trudno wyobrazić sobie codzienne funkcjonowanie. Z perspektywy prozaiczne czynności bez udziału prądu byłyby niemożliwe do wykonania. Co zrobić w przypadku braku prądu i gdzie dzwonić po pomoc?
Czasem zdarzają się sytuacje, w których nagle brakuje prądu. Może być to spowodowane bardzo różnymi sytuacjami – planowanymi przerwami technicznymi, nagłymi awariami czy też warunkami atmosferycznymi. Jednak co zrobić w przypadku braku prądu – gdzie dzwonić i jakie kroki podjąć?
Gdzie zgłosić brak prądu ?
Odpowiedzią na pytanie – gdzie zgłosić brak prądu jest doświadczone i zaufane Pogotowie Energetyczne. Można się do niego dodzwonić o każdej porze dnia i nocy przez cały rok. Wystarczy zadzwonić pod numer alarmowy wpisując na telefonie numer 991. Numer 991 jest bezpłatny, dlatego dana osoba, wykręcając numer nie zostanie obciążona finansowo za wykonane połączenie.
Brak prądu – gdzie dzwonić w przypadku awarii wewnętrznej?
Brak prądu może pochodzić ze strony dystrybutora – wtedy zadzwonienie na uprzednio podany numer 991 powinien wystarczyć. Jednak problem pojawia się w sytuacji, kiedy u dystrybutora prądu jest wszystko w porządku i problem wynika z przyczyn wewnętrznych. Wtedy należy ustalić dokładną przyczynę braku posiadania prądu w swoim mieszkaniu. Przed skontaktowaniem się z pomocą telefoniczną warto wyjrzeć na klatkę, bądź dom sąsiadów i zapytać/zauważyć czy posiadają oni prąd. Najłatwiej zobaczyć to w nocy i ocenić czy w ich domu pali się światło. W dzień warto po prostu zapukać i zapytać.
Jeżeli sąsiedzi nie posiadają prądu to faktycznie zgłoszenie braku prądu pod numerem 991 jest zasadne. Jednak w przypadku, gdy posiadają oni prąd problem może leżeć gdzie indziej.
Co zrobić w przypadku awarii wewnętrznej?
Zawsze pierwsze co trzeba zrobić to sprawdzić stan bezpieczników (potocznie nazywanych „korkami”). Często zdarza się, że w przypadku zbyt dużej ilości włączonych urządzeń elektrycznych jednocześnie bezpieczniki potrafią zmienić swoją pozycję z włączonej na wyłączoną. Wtedy awarie można zlikwidować samodzielnie. Wystarczy odłączyć kilka zbędnych urządzeń z prądu i przełączyć bezpieczniki do pierwotnego stanu.
Kiedy bezpieczniki są włączone, a prądu dalej nie ma sytuacja może być poważna. Warto w międzyczasie sprawdzić choćby na smartfonie w internecie czy nie ma żadnych planowanych przestojów w dostawie prądu. Jeżeli dalej prądu brak, a po kontakcie z numerem 991 otrzymano informację, że wszystko jest w porządku problem może być poważniejszy
Gdzie zgłosić brak prądu i poważną awarię
W przypadku poważnej awarii mogło dojść do uszkodzenia danego urządzenia elektronicznego i spowodowania spięcia w instalacji. Pogotowie energetyczne z pewnością pojawi się na sygnał i naprawi problem w linii dystrybutor – odbiorca. Jeżeli klient nie zawinił to cała usługa jest w pełni bezpłatna i nie trzeba obawiać się o konieczność pokrycia kosztów.
Jeżeli jednak instalacja elektryczna została uszkodzona przez winę klienta może on zostać obciążony kwotą przyjazdu Pogotowia Energetycznego i wykonania usługi. Bezapelacyjnie zaletą przyjazdu Pogotowia Energetycznego jest jej czynność 24 godziny na dobę. Warto jest sprawdzić dokładnie instalację domową, gdyż z prądem nie ma żartów.
Dodatkowo jeżeli widzi się, że linia energetyczna została ewidentnie przerwana należy ten fakt również zgłosić do Pogotowia Energetycznego. Taka przerwana linia nie tylko ogranicza dopływ prądu, ale stanowi również bardzo duże niebezpieczeństwo dla ludzi.
Infolinia – dodatkowa pomoc
Alternatywą jest skorzystanie ze specjalnej infolinii obecnej na stronie internetowej swojego sprzedawcy prądu. Jeżeli awarie prądu zdarzają się często warto zgłosić ten fakt do jego siedziby wypełniając odpowiedni formularz.