Wiele osób nie chce wydawać zbyt dużo na napędy do bram, zwłaszcza jeśli ma własną spawarkę oraz umiejętności. Wiedząc jak zrobić napęd do bram można w łatwy sposób zaoszczędzić nawet 1000 zł na gotowe napędy do bram. Za pomocą kilku elementów będziemy wiedzieć zarówno jak zrobić napęd do bramy uchylnej, jak również jak zrobić napęd do bramy garażowej. Na forach jest wiele zapytań co do tego jak zrobić napęd do bramy, w tym bramy garażowej. Okazuje się to nie być aż tak problematyczne.
Jak zrobić napęd do bramy dwuskrzydłowej?
Wiele osób pozostaje z zapytaniem jak zrobić napęd do bramy dwuskrzydłowej, który będzie odpowiednio mocny. Podobnie wykonamy napęd do bramy uchylnej pojedynczej, jeśli nie wiemy jak zrobić napęd do bramy uchylnej samodzielnie. Będzie nam potrzebny silnik, można użyć silnika z wycieraczek, ale również ze starej pralki. Takie znajdziemy nawet na złomowisku, czy sklepach online, które pozbywają się niepotrzebnych części. Silnik musi być odpowiednio mocny, ponieważ brama, czy to garażowa, czy właśnie dwuskrzydłowa ma metalowe profile, które są dość ciężkie. Przy bramie dwuskrzydłowej potrzebne będą dwie jednostki, czyli dwa silniki. Niezbędna jest również linka, do której zamocujemy profile metalowej bramy oraz koło zębate, przesuwające linkę tak, by po uruchomieniu silnika brama otwierała się. Sporym problemem jest jak zrobić napęd do bramy dwuskrzydłowej z czujnikiem bądź pilotem. Tu z pomocą przychodzą na specjalistyczne sklepy z już gotowymi czujnikami. Jeden montowany jest przy profilu bramy tak, by „wyłapywał” ruch. Drugi jest przy silniku, by czujnik mógł uruchomić otwieranie się i zamykanie bramy. Przy napędach do bram, czy to dwuskrzydłowych, czy przesuwnych, należy pamiętać o odpowiedniej obudowie silnika, chroniącej go przez czynnikami zewnętrznymi.
Jak zrobić napęd do bramy przesuwnej?
Wiele osób również głowi się jak zrobić napęd do bramy przesuwnej. Tu bardzo ważny jest specjalny profil do bram przesuwnych, który standardowo posiada wymiary 80×80 cm. Profil musi być sumą długości bramy w świetle plus przeciwwagi. Oczywiście im dłuższa przeciwwaga tym lepiej, ponieważ brama będzie się lżej przesuwała. Długość przeciwwagi dobieramy ze względu na wagę bramy. Niezbędne są również dwa wózki i 5 kółek, pracujących wewnątrz profilu. Ważne jest również prowadzenie bramy w pionie, co daje nam mocowanie dwóch rolek w słupku na górze. To też zabezpiecza bramę przed przechyleniem się. Warto przy takich bramach spawać punktowo, by profil nie wyginał się.
Jak zrobić napęd do bramy garażowej?
Wiedząc już jak zrobić napęd do bramy uchylnej, pozostanie nam jeszcze kwestia bardziej skomplikowana – jak zrobić napęd do bramy garażowej? Tu będzie potrzeba nieco więcej inwencji, ale również środków. Przydadzą się nam dwa silniki do wycieraczek, dwa podnośniki, 1 metr rurki, najlepiej pół calowej, 1 metr rurki aluminiowej 25 mm, 4 przekaźniki, a także kątowniki kołki i śruby oraz 4 wyłączniki końcowe i sterowanie radiowej, które można dostać np. na Allegro oraz 2 nakrętki 6 mm każda. Przy bramie garażowej potrzebny będzie montaż przekładni ślimakowej i śruba o nośności co najmniej 700 kg. Sprężynę nawijamy na oś, dzięki czemu skręca się przy otwieraniu drzwi, co równoważy ich ciężar. Rolki oraz linki przyczepione są zarówno do szyny, która ma wciągnąć drzwi garażowe, jak również do samych drzwi, by móc je podnieść. Do bram garażowych warto wybrać grube słupki, o szerokości do najmniej 30 cm. Na suficie garażu montujemy szyny z profilami, w których znajduje się system linek wciągających drzwi. System radiowy montowany jest przy drzwiach garażowych, by wyłapywał sygnał z pilota, kiedy będziemy chcieli otworzyć bramę.