Zerwane gwinty śrub to jeden z największych wyzwań dla mechaników samochodowych. W takich chwilach szybka wymiana dowolnego elementu w samochodzie zamienia się w test cierpliwości, wymagający uprzedniej naprawy zerwanego gwintu. Czy w takim razie fachowcy znają sprytne metody, jak naprawić zerwany gwint, żeby nie tracić całego dnia?
Na naprawę gwintu zewnętrznego jest kilka sprawdzonych sposobów, dostosowywanych odpowiednio do miejsca, w jakim znajduje się śruba. Pora dowiedzieć się, jak wykręcić zerwany gwint w rurze lub jak przeprowadzić profesjonalną regenerację gwintu nawet w domowych warunkach.
Kiedy naprawa zerwanego gwintu jest konieczna?
Nie zawsze wyrobiony gwint w śrubie czy zerwany gwint w aluminium będzie musiał być naprawiony. Jeśli ze względu na zbyt dużą siłę dokręcenia zostanie zerwany gwint, ale jest to element jedynie mocujący i łatwo do niego podejść, śrubę po prostu wymienia się na nową wraz z podkładką. Problemem będzie za to zerwany gwint w bloku silnika i taka sytuacja wymaga znalezienia skutecznego sposobu, jak naprawić zerwany gwint.

Zerwany gwint w bloku silnika – co robić?
Jeśli dojdzie do zerwania gwintu w bloku silnika w miejscu, które jest zakończone jak ślepa uliczka, można próbować naprawić zerwany gwint poprzez jego przegwintowanie. Regeneracja gwintu w takiej sytuacji zakłada zwiększenie jego rozmiaru, an przykład z M5 do M6, z M6 do M8, z M8 na M10. Zerwany gwint można potraktować w ten sposób jedynie w przypadku niektórych elementów składowych samochodu ze względu na powstające podczas przegwintowywania opiłki.
Jak wykręcić zerwany gwint w rurze?
Wbrew pozorom sposobem na to, jak wykręcić zerwany gwint w rurze, jest wykorzystanie nieskomplikowanego zestawu narzędzi, czyli gwintowników. Naprawa gwintu zewnętrznego różni się od regeneracji gwintu wewnętrznego i polega na rozwierceniu gwintu, wykorzystaniu gwintownika, a następnie wykorzystania specjalnej sprężyny. Sprężyny wykorzystywane do tego, jak naprawić zerwany gwint, wykonane są ze stali sprężynowej. Natomiast naprawy gwintu zewnętrznego możemy dokonać poprzez zastosowanie specjalnej nakładki naprawczej.
Zerwany gwint w aluminium – co zrobić?
Jeśli dojdzie do zerwania gwintu w aluminiowych elementach samochodu, a nie ma możliwości wykorzystania zestawu z gwintownikami, musimy radzić sobie w inny sposób. Fachowcy do naprawy gwintu w aluminium wykorzystują wiele nietypowych sposobów. Jeśli do naprawy gwintu w aluminium mamy zwykłą, prawoskrętną śrubę, możemy nawinąć na nią sporą ilość taśmy teflonowej i tak próbować ją wykręcić z elementu. Wyrobiony gwint w śrubie powinien przy takiej operacji się poddać. Jeśli na naprawę gwintu w aluminium zdecydujemy się w warsztacie, tam pewnie mechanicy będą mieć do dyspozycji specjalne nadwymiarowe śruby i nakrętki. Z ich pomocą dość często zerwany gwint w aluminium przestaje być problemem.
Inne sposoby na wyrobiony gwint w śrubie
Jednym z bardziej domowych sposobów na niewspółpracujące z nami elementy jest naprawa gwintu klejem. Naprawa gwintu klejem wymaga zastosowania specjalnego kleju do zerwanych gwintów, produkowanego na bazie epoksydu. Warto dodać, że celem zastosowania kleju jest zabezpieczenie i jednocześnie uszczelnienie połączenia. Naprawa gwintu klejem będzie miała inny charakter niż przy użycia narzynek. Niemniej jednak przez wielu użycie kleju epoksydowego do gwintów jest świetnym sposobem na odtworzenie wyrobionego gwintu.