Strona głównaNaprawyJak naprawić zerwany gwint?

Jak naprawić zerwany gwint?

Zerwane gwinty śrub to jeden z największych wyzwań dla mechaników samochodowych. W takich chwilach szybka wymiana dowolnego elementu w samochodzie zamienia się w test cierpliwości, wymagający uprzedniej naprawy zerwanego gwintu. Czy w takim razie fachowcy znają sprytne metody, jak naprawić zerwany gwint, żeby nie tracić całego dnia?

Na naprawę gwintu zewnętrznego jest kilka sprawdzonych sposobów, dostosowywanych odpowiednio do miejsca, w jakim znajduje się śruba. Pora dowiedzieć się, jak wykręcić zerwany gwint w rurze lub jak przeprowadzić profesjonalną regenerację gwintu nawet w domowych warunkach.

Kiedy naprawa zerwanego gwintu jest konieczna?

Nie zawsze wyrobiony gwint w śrubie czy zerwany gwint w aluminium będzie musiał być naprawiony. Jeśli ze względu na zbyt dużą siłę dokręcenia zostanie zerwany gwint, ale jest to element jedynie mocujący i łatwo do niego podejść, śrubę po prostu wymienia się na nową wraz z podkładką. Problemem będzie za to zerwany gwint w bloku silnika i taka sytuacja wymaga znalezienia skutecznego sposobu, jak naprawić zerwany gwint.

Zerwany gwint w bloku silnika – co robić?

Jeśli dojdzie do zerwania gwintu w bloku silnika w miejscu, które jest zakończone jak ślepa uliczka, można próbować naprawić zerwany gwint poprzez jego przegwintowanie. Regeneracja gwintu w takiej sytuacji zakłada zwiększenie jego rozmiaru, an przykład z M5 do M6, z M6 do M8, z M8 na M10. Zerwany gwint można potraktować w ten sposób jedynie w przypadku niektórych elementów składowych samochodu ze względu na powstające podczas przegwintowywania opiłki.

Jak wykręcić zerwany gwint w rurze?

Wbrew pozorom sposobem na to, jak wykręcić zerwany gwint w rurze, jest wykorzystanie nieskomplikowanego zestawu narzędzi, czyli gwintowników. Naprawa gwintu zewnętrznego różni się od regeneracji gwintu wewnętrznego i polega na rozwierceniu gwintu, wykorzystaniu gwintownika, a następnie wykorzystania specjalnej sprężyny. Sprężyny wykorzystywane do tego, jak naprawić zerwany gwint, wykonane są ze stali sprężynowej. Natomiast naprawy gwintu zewnętrznego możemy dokonać poprzez zastosowanie specjalnej nakładki naprawczej.

Zerwany gwint w aluminium – co zrobić?

Jeśli dojdzie do zerwania gwintu w aluminiowych elementach samochodu, a nie ma możliwości wykorzystania zestawu z gwintownikami, musimy radzić sobie w inny sposób. Fachowcy do naprawy gwintu w aluminium wykorzystują wiele nietypowych sposobów. Jeśli do naprawy gwintu w aluminium mamy zwykłą, prawoskrętną śrubę, możemy nawinąć na nią sporą ilość taśmy teflonowej i tak próbować ją wykręcić z elementu. Wyrobiony gwint w śrubie powinien przy takiej operacji się poddać. Jeśli na naprawę gwintu w aluminium zdecydujemy się w warsztacie, tam pewnie mechanicy będą mieć do dyspozycji specjalne nadwymiarowe śruby i nakrętki. Z ich pomocą dość często zerwany gwint w aluminium przestaje być problemem.

Inne sposoby na wyrobiony gwint w śrubie

Jednym z bardziej domowych sposobów na niewspółpracujące z nami elementy jest naprawa gwintu klejem. Naprawa gwintu klejem wymaga zastosowania specjalnego kleju do zerwanych gwintów, produkowanego na bazie epoksydu. Warto dodać, że celem zastosowania kleju jest zabezpieczenie i jednocześnie uszczelnienie połączenia. Naprawa gwintu klejem będzie miała inny charakter niż przy użycia narzynek. Niemniej jednak przez wielu użycie kleju epoksydowego do gwintów jest świetnym sposobem na odtworzenie wyrobionego gwintu.

Tomasz Borowiecki
Tomasz Borowiecki
Ukończył technikum budowlane i od tego czasu zakochał się w remontach, wykończeniach i stolarce.
Powiązane artykuły

Najpopularniejsze