W naszym umyśle powoli pojawia się myśl o budowie własnego domu? Planując takie przedsięwzięcie, musimy mieć na uwadze konieczność przeprowadzenia pewnych formalności. Są one niezbędne, aby nasza inwestycja przebiegała w sposób zgodny z prawem, umożliwiając nam stworzenie bezpiecznej i komfortowej przestrzeni do życia. Jakie procedury czekają nas przed rozpoczęciem robót?
Kupno działki pod budowę
Żadna budowa nie może odbyć się bez odpowiedniej działki. Jej wielkość i kształt powinny być dopasowane do metrażu i formy obiektu, który planujemy na niej wznieść. W sprzedaży znajdziemy zarówno projekty domów dedykowane na wąski teren, jak i koncepcje okazałych willi, wymagających odpowiednio więcej miejsca. Przed zakupem pamiętajmy o sprawdzeniu, czy nieruchomość jest przeznaczona pod zabudowę oraz jakie obiekty mogą zostać na niej zrealizowane.
Wypis z MPZP lub WZ
Po zakupie działki powinniśmy udać się do lokalnego urzędu gminy lub miasta, w którym złożymy wniosek o wypis i wyrys z Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego. W przypadku jego braku koniecznie zawnioskujmy o wydanie Warunków Zabudowy. Z dokumentów tych dowiemy się, jaki budynek będziemy mogli wznieść na naszej posesji. Mogą one wskazywać jego dopuszczalną wysokość i szerokość, kształt i kąt nachylenia dachu, a nawet kolorystykę elewacji czy typ materiałów, z jakich może powstać budynek. Znajdziemy w nich także informację o linii zabudowy, czyli obszarze, w jakim powinien zostać zlokalizowany planowany budynek.
Zakup projektu budowlanego
Po zaznajomieniu się z wytycznymi MPZP lub WZ nadszedł czas, abyśmy zakupili wybrany plan architektoniczny. W katalogu obejmującym projekty domów znajdziemy tysiące zróżnicowanych propozycji, które powinniśmy dopasować do własnych wymagań i możliwości finansowych, jak i zapisów miejscowego prawa. Po dokonaniu adaptacji wybranej koncepcji i skompletowaniu wymaganych załączników będziemy mogli udać się do lokalnego organu administracji architektoniczno-budowlanej w celu złożenia wniosku o pozwolenie na budowę lub zgłoszenia zamiaru jej realizacji.
Pozwolenie na budowę lub zgłoszenie
Aby wystąpić o pozwolenie na budowę lub dokonać zgłoszenia, będziemy potrzebować trzy egzemplarze projektu architektoniczno-budowlanego i zagospodarowania działki wraz z niezbędnymi uzgodnieniami, opiniami i innymi dokumentami. Prócz tego musimy przygotować decyzję o Warunkach Zabudowy, kilka różnego rodzaju oświadczeń i zaświadczeń, a opcjonalnie – także opinie i pozwolenia dotyczące budowy na terenie objętym ochroną przyrody lub ochroną konserwatorską. Na decyzję urzędową przyjdzie nam poczekać kilka miesięcy; jeżeli natomiast budujemy dom do 70 m2 na zgłoszenie, prace możemy rozpocząć niemal od razu po wizycie w urzędzie.
Zawiadomienie o rozpoczęciu budowy
Uzyskanie pozwolenia to jeszcze nie koniec formalności. Musimy bowiem zarejestrować dziennik budowy; z tego obowiązku będziemy jednak zwolnieni w momencie, gdy zdecydujemy się zrealizować projekt domu na zgłoszenie. Bez względu na typ procedury, obowiązkowo musimy zawiadomić Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego o planowanym terminie rozpoczęcia robót na naszej posesji. To ostatni krok, który dzieli nas od możliwości zainaugurowania długo wyczekiwanych prac budowlanych.
Budowa domu to inwestycja, która wymaga dopełnienia wielu formalności – i to koniecznie w określonej kolejności. Postępując zgodnie z powyższymi wskazówkami, bez większego problemu zgromadzimy dokumenty niezbędne do uzyskania pozwolenia lub zgłoszenia zamiaru budowy. Dochowując należytej staranności zminimalizujemy ryzyko pomyłek oraz szybciej przebrniemy przez urzędowe procedury, z każdym krokiem zbliżając się do upragnionej przeprowadzki.
Artykuł sponsorowany